مدرسة صيد الاسماك
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

يهدف المنتدى لنشر هواية صيد الاسماك ومساعدة محبى رياضة صيد الاسماك فى ممارسة رياضتهم عن طريق امدادهم بالمقالات والدراسات الحديثة حول ادوات وتقنيات صيد الاسماك ونقل الخبرات من الصيادين المخضرمين الى الجدد ، كما يهدف المنتدى لتنظيم رحلات للاعضاء

مرحبا بكم فى منتدى مدرسة الصيد المصرية تنمنى دوام تعاونكم مع المنتدى فى نشر رياضة صيد الاسماك ونشر المعرفة حول طرق الصيد وتقنياته
دخول

لقد نسيت كلمة السر

المواضيع الأخيرة
» خط انتاج اعلاف الاسماك من شركة الجوهرى/كفرالشيخ/01001160396
تنظيم رحلات الصيد فى النيل I_icon_minitimeالثلاثاء يوليو 31, 2018 4:24 pm من طرف شركه الجوهري

» خط انتاج اعلاف الاسماك من شركة الجوهرى-كفرالشيخ-01001160396
تنظيم رحلات الصيد فى النيل I_icon_minitimeالثلاثاء يوليو 31, 2018 4:22 pm من طرف شركه الجوهري

» جهاز كاشف الغاز المتعدد من شركة الجوهري لاجهزة القياس العلميه
تنظيم رحلات الصيد فى النيل I_icon_minitimeالأحد يوليو 29, 2018 4:39 pm من طرف شركه الجوهري

» جهاز كاشف الغاز المتعدد من شركة الجوهري لاجهزة القياس العلمية
تنظيم رحلات الصيد فى النيل I_icon_minitimeالأحد يوليو 29, 2018 4:36 pm من طرف شركه الجوهري

» جهاز كاشف الغاز المتعدد من شركة الجوهري
تنظيم رحلات الصيد فى النيل I_icon_minitimeالأحد يوليو 29, 2018 4:32 pm من طرف شركه الجوهري

» جهاز قياس الرطوبه في اللحوم من شركة الجوهري لاجهزة القياس العلمية
تنظيم رحلات الصيد فى النيل I_icon_minitimeالثلاثاء يوليو 24, 2018 12:52 pm من طرف شركه الجوهري

» جهاز قياس الرطوبه في اللحوم من شركة الجوهري لاجهزة القياس العلميه
تنظيم رحلات الصيد فى النيل I_icon_minitimeالثلاثاء يوليو 24, 2018 12:51 pm من طرف شركه الجوهري

» جهاز قياس الرطوبه في اللحوم من شركة الجوهري
تنظيم رحلات الصيد فى النيل I_icon_minitimeالثلاثاء يوليو 24, 2018 11:09 am من طرف شركه الجوهري

» جهاز قياس PH درجة الحموضه عالي الدقه علي شكل قلم من شركة الجوهري لاجهزة القياس العلمية
تنظيم رحلات الصيد فى النيل I_icon_minitimeالإثنين يوليو 23, 2018 12:52 pm من طرف شركه الجوهري

بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم

مايو 2024
الإثنينالثلاثاءالأربعاءالخميسالجمعةالسبتالأحد
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

اليومية اليومية

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

تنظيم رحلات الصيد فى النيل

سالم الكاشف
محمد العباسى
madawbs
7 مشترك

اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

1تنظيم رحلات الصيد فى النيل Empty تنظيم رحلات الصيد فى النيل الأربعاء مارس 18, 2009 8:44 am

madawbs

madawbs
قبطان

شوفو بفى م الاخر احنا المفروض نكون اكتر منتدى فيه نشاط لتجمعات رحلات الصيد احنا النيل جنبنا بين اى حد فينا وبينه بالكتير ربع ساعة يعنى لاسفر ولا تجهيزات ولا اى حاجة... ليه بقى الكسل

علشان نتجمع بشكل صح يبقى فيه كام حاجة لازم يتظبطوا ودى بسيطة :
1- وسائل انتقال (مافيش اسهل منها) كتير مننا معاهم عربيات يعنى لو عربيتين ممكن يودوا 10 افراد انا معايا عربية يبقى ناقص عربية.

2- تحديد احسن الاماكن للصيد او الاماكن المتاحة ( انا باصطاد من جزيرة الدهب او المريوطية عند شبرامنت كدة وكمان كان فيه مكان فى جزيرة الروضة فى البحر الصغير او من قدام مسرح البالون من نادى المالية قعدة نضيفة والمشاريب بتنزل على المية وكراسى والصيد مسموح بيه ماحدش بيضايق حد ومفتوح من الصبح لغاية بالليل والى عاوز يتأخر كانوا بيسمحوله بس بقالى كتير ماسهرتش هناك مش عارف ايه النظام دلوقتى والتذكرة بجنيه بس لازم يكون معاك عضو وانا موجووووووود اهو ) ياريت كل واحد يعرف مكان كويس يقول عليه ويوصفه وماحدش يقلق الرق بتاع ربنا ماحدش بياخد رزق حد.

3- وده اهم حاجة هل حد عنده مانع اننا نتفق على ميعاد معين ويكون بعده اجازة مثلا اول خميس فى كل شهر او جمعة مثلا كبداية وبعد كدة ممكن نحدد ميعاد ثابت اسبوعى بحيث نتجمع ونروح مكان نتفق عليه لغاية مانستقر فى مكان يكون كويس.

انا بصراحة المجموعة الى اتقابلت فى جزيرة الدهب امبارح فتحت نفسى جدا للصيد فى مجموعات بتبقى اوقات جميلة وكله بيتعلم وبيستفيد من الى عنده خبرة وكله بيغير جو ويشوف اماكن جديدة ويكون صداقات مع ناس محترمة ويزيح عن نفسه ضغوط كتير فكروا بقى وانا معاكوا فى الى تتفقوا عليه

2تنظيم رحلات الصيد فى النيل Empty رد: تنظيم رحلات الصيد فى النيل الأحد أبريل 05, 2009 1:52 pm

محمد العباسى

صياد شاطر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والله فكرة جميلة وتبقى مدرسة بجد ان افراد المنتدى يتجمعوا ويتعلموا وكمان يعرفوا اماكن الصيد لان معظم الاماكن اللى فى النيل مغطاة بالاكياس البلاستيك وكذلك واهم ما فى الموضوع التجمع والصحبة علشان الواحد بيكسل لو انة هيطلع لوحدة واهم حاجة المعلومات كل واحد عندة معلومة بيعرف الاخر مثلا اماكن الطعم اماكن بيع ادوات الصيد الخ

3تنظيم رحلات الصيد فى النيل Empty أقتراح ممتاز الأحد يونيو 19, 2011 10:24 am

سالم الكاشف

صياد شاطر

فكرة جميلة وانا على استعداد للمشاركة بالرحلة

حدد المكان والزمان وهتلاقينى جاهز انا من بين السرايات والأدوار للصيد بالقاهرة كتير

واليومين دول النيل شغال
وانا كنت بالقناطر بوم الجمعة 17/6/2011 وكانت معقولة كشغل نهار طعم وريم المهم نمارس هويتنا ونغير جو
ونتعرف على بعض ونتعلم من بعض

4تنظيم رحلات الصيد فى النيل Empty رد: تنظيم رحلات الصيد فى النيل الخميس يونيو 23, 2011 4:14 pm

msobhi

صياد شاطر

والله فكرة ممتازة انا معاكو ان شاء الله

ولو عايزين تطلعو بكرة انا معاكو

محمد صبحي
0103920389

5تنظيم رحلات الصيد فى النيل Empty رد: تنظيم رحلات الصيد فى النيل الإثنين أبريل 02, 2012 11:57 am

حسن نور الدين

صياد شاطر

فكرة ممتازة واتمنى أن تتحقق وأنا
معاكو إن شاء الله

timo smart

صياد شاطر

Very Happy

أبو عبادة

صياد شاطر

السلام عليكم جميعا،

مبتدئ وعايز أطلع طلعة فى النيل واتعلم من حضراتكم، ياريت لو فيه فرصة اتشرف بكم!

أخوكم أبو عبادة

الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]